Towards the forms and functions of the mini-essay

  • Juan David Zambrano-Valencia Universidad del Quindío
  • Miguel Ángel Caro Lopera
  • Edwin Leandro Parra Hoyos Universidad del Quindío
Keywords: Essay, didactic, literature, Mini-Essay, argumentative text

Abstract

The present reflection paper, derived from an investigation into academic literacy and its implications for teacher training, investigates the possible forms and functions of the mini-essay, a discursive genre that is currently making its way as a didactic option in the production of argumentative texts. Based on definitions of essay widely recognized by academic tradition, the article risks various conjectures regarding the mini-essay as a hybrid form in which a thesis is exposed and argued, for the purpose of laying the groundwork for its defense. Likewise, this work explores its possible functions within the framework of docere, movere and delectare. These approaches, resulting from qualitative interventions from the Research Action Design, respond to a didactic concern that finds in the mini-essay, both a genre to teach to argue, and a writing strategy that enables a dialogue between key concepts such as theme and rheme, own words and other people’s words, logos and pathos, convincing and persuading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Eco, Umberto (2010). “La falibilidad de la ciencia”. El Espectador. En http://www.elespectador.com/columna-210497-falibilidad-de-ciencia

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Elliott, J. (2000). La investigación acción en educación. Madrid: Morata.

Didactext, Grupo (2003). “Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos”. Didáctica. Lengua y Literatura, (15): 77-104. Universidad Complutense de Madrid.

Didactext, Grupo (2015). “Nuevo marco para la producción de textos académicos”. Revista Didáctica. Lengua y Literatura, (27): 219-254. Universidad Complutense de Madrid.

Martínez, José Luis (comp.) (2001). El ensayo mexicano moderno, I. México: Fondo de Cultura Económica.

Paz, Octavio (1980). “José Ortega y Gasset: el cómo y el para qué”. El País. En https://elpais.com/diario/1980/10/23/opinion/341103605_850215.html

Pujante, David (2003). Manual de retórica. Madrid: Castalia.

Quintiliano (2004). Instituciones oratorias. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes Saavedra.

Reyes, Alfonso (1944). El deslinde: prolegómenos a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica.

Serna-Arango, Julián (2009). Heterodoxias. México: Ediciones sin nombre.

Serna-Arango, Julián (2012a). El azar y la ocasión. Provocaciones y profanaciones. Barcelona: Anthropos.

Serna-Arango, Julián (2012b). Antítesis. Contra la inercia del pensar. México: Ediciones Sin Nombre.

Serna-Arango, Julián (2016). Antropología paradójica. Cerebro reptil y mentiras útiles. Barcelona: Anthropos.

Serna-Arango, Julián (2017). El tiempo en zigzag. La crisis de las certezas en el nuevo milenio. Barcelona: Anthropos.

Serna-Arango, Julián (2019). Pensar en el límite. Heterodoxias científicas y filosóficas. Barcelona: Anthropos.

Vásquez, Fernando (2016). Las claves del ensayo. Bogotá: Kimpres.

Vélez, Jaime Alberto (2000). El ensayo: entre la aventura y el orden. Bogotá: Taurus.

Zuleta, Estanislao (2013). “En el centenario de la muerte de Dostoyevski”. En Elogio de la dificultad y otros ensayos (pp.167-168). Madrid: Ariel.

Published
2019-09-16
How to Cite
Zambrano-Valencia, J. D., Caro Lopera, M. Ángel, & Parra Hoyos, E. L. (2019). Towards the forms and functions of the mini-essay. Sophia, 15(2), 71-78. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.944
Section
Artículos de investigación