Transmedia And New Narratives in Humanities Education

Authors

  • Carlos Mario Fisgativa Universidad del Quindío Author
  • Jorge Eliecer Molina Universidad del Quindío Author
  • Ana María Arrieta Universidad del Quindío Author
  • Juan Manuel Acevedo Carvajal Universidad del Quindío Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1171

Keywords:

Contemporary Humanities, Digital Technologies, Education, Technological Mediations, Transmedia Narratives

Abstract

In the current cultural and technological context, disciplines and university education face unprecedented challenges regarding teaching and learning practices, since technological mediations, new media and archives have transformed these processes. In this article we explore the alternatives that transmedia narratives offer to the humanities, particularly literature and philosophy. We emphasize the need to incorporate other media and other narratives in the work of these areas, including and taking advantage of technological mediations. Therefore, instead of gaps between education and technology, we identify the challenges implied by the transformations of actors, roles and formative processes, as well as the emergence of "informal" methodologies and platforms. To this end, we begin with the conceptual characterization of the technologically mediated environment that university education is increasingly facing. Secondly, we identify some contemporary literary practices, and a list is made of some Latin American works that can be analyzed from the category of transmedia literature. Consequently, we address the convergence between media ecology and transmedia expansion as an emerging alternative for narrative production. Finally, we problematize the written and visual registers that are transformed and conditioned by information flows on the internet, television, and other electrically supported circuit screens. The discussion of technological mediations puts us in a problematizing context of the usual places and uses of literary, philosophical, and educational discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Mario Fisgativa, Universidad del Quindío
    Doctor en filosofía (Filosofía y letras). Universidad de Buenos Aires Facultad de Filosofia y Letras: Buenos Aires, Buenos Aires, AR. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5213-8675  
  • Jorge Eliecer Molina, Universidad del Quindío
    Docente Universidad del Quindío. ORCID:  https://orcid.org/0000-0001-6325-4006
  • Ana María Arrieta, Universidad del Quindío
    Docente Universidad del Quindío. ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-4475-9062
  • Juan Manuel Acevedo Carvajal, Universidad del Quindío
    Doctor en Literatura Latinoamericana (Quito). Universidad Andina Simón Bolívar: Quito, Pichincha, EC. ORCID:https://orcid.org/0000-0002-4811-9575

References

Amaya Velasco, H. (2022). La obra de arte en la época de su reproducción digital. Sincronía. Año XXVI, Nº81, enero-junio 2022. 780-792. 10.32870/sincronia.axxvi.n81.36a22.

Ávila Cañamares, I. (2021). La clase virtual. Notas para una fenomenología de la presencia. Ideas y Valores, 70(176), 157–175. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v70n176.94174

Benjamin, W. (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Obras, libro I/Vol. II. (pp.

-85) Abada.

Bensaude-Vincent, B. (2009). Les vertiges de la technoscience. Façonner le monde atome par atome. La Découverte.

Black, J., Castro, J., y Lin, C. (2015). Youth Practices in Digital Arts and New Media: Learning in Formal and Informal Settings. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Bourriaud, N. (2006a). Estética relacional. Adriana Hidalgo Editora. Bourriaud, N. (2006b). Postproducción. Adriana Hidalgo Editora.

Castells, M. (2007). ‘Estudiar, ¿para qué?’. La Vanguardia. http://egym.bligoo.com/content/view/134411/Man- uel-Castells-estudiar-para-que.html

Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Diálogo e intervenciones. Gedisa. Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Cendeac Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el Tercer Entorno. Ediciones Destino.

Echeverría, J. (2008). Cavernas virtuales y cavernas reales. Ontology Studies 8, pp. 8-92. https://raco.cat/index. php/Ontology/article/view/245044/328199

Echeverría, J., y Almendros, L. (2020). Tecnopersonas. Cómo las tecnologías nos transforman. Trea.

Derrida, J. (1997). “Las pupilas de la universidad. El principio de razón y la idea de Universidad”. En: Cómo no hablar y otros textos. Proyecto A Ediciones. pp. 112-138.

Derrida, J. (2005a). De la gramatología. Siglo Veintiuno.

Derrida, J. y Stiegler, B. (1998). Ecografías de la televisión. Entrevistas filmadas. Editorial Eudeba. Dery, M. (1998). Velocidad de escape: la cibercultura en el final del siglo. Siruela.

Fernández, P. (2007). After Pop, La literatura de la implosión mediática. Editorial Berenice. Gache, B. (Restaurado 2021). http://belengache.net/wordtoys/

Gainza, C. (2018). https://laboratoriodeescrituras.udp.cl/dossier-literatura-electronica-en-america-latina Gallo, R. (2005) Mexican Modernity. The Avant-Garde and the Technological Revolution. MIT Press.

Garramuño, F. (2016). Especie, especificidad, pertenencia. En: Corro, P.; Robles, C.: Ayala, M. (Eds.) Estética, medios masivos y subjetividades (pp. 15-29). Pontificia Universidad Católica de Chile.

Grande de Prado, M. (2010). Los juegos de rol en el aula, en Orejudo González, J.P. (Coord.) Perspectiva educativa y cultural de “juego de rol”. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 11(3), 56-84. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/ view/7450/7466

Groys, B. (2014). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Editorial Caja Negra.

Horkheimer, M. y Adorno, T. W. (2018). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Trotta.

Jenkins, H. (2006). Converge Culture, La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Universidad de Nueva York. Paidós.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos, La cultura de la colaboración. Ediciones Paidós Ibérica. Kittler, F. (1999). Gramophone, film, typewriter. Stanford Press.

Sung-Do, K.y Ulmer, G. (2005). “The Grammatology of the Future” (entrevista). En: Trifonas, P. y Peters, M. (Eds.) (2005). “Deconstructing Derrida. Tasks for the New Humanities”. Palgrave Macmillan: New York. pp. 137-164.

Lastra,A.(2016).Elpoderdelprosumidor.Identificacióndesusnecesidadesyrepercusiónenlaproducciónaudiovisual

transmedia. Icono 14, 14 (1), 71-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5334098

López, C. A. (2020). Pensar la incertidumbre. Ciencias humanas y sociales en la universidad colombiana. Bogotá:

Pontificia Universidad Javeriana.

Ludmer, J. (2009). Literaturas postautónomas 2.01. Propuesta Educativa, (32), 41- 45.

Mora-Fernández, J. (2017). Elementos Narrativos que Sirven para Generar Convergencias e Inteligibilidad en Narrativas Transmediáticas o Narrativas Interactivas Lineales. Icono 14, 15 (1), 186-210. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5819256

Malraux, A. (1965). Le musée imaginaire, Gallimard, Paris.

Ong, W. (1987). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.

Palomeque, L. (2016). El juego de rol: aportes de la educación universitaria a la cultura de la paz. Revista Mutis, 6(1), 64-72. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/mutis/article/view/1113

Platón, (1993) La República. Altaya: Barcelona.

Rodriguez, J. (2006) Golpe de Gracia. Universidad Javeriana.

Rodríguez R. (2016). Filosofía política en acción. El juego de rol como estrategia de enseñanza. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(29), 165- 174. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/ article/view/325/0

Sabogal, Patiño, A. (2021). “Mayra: La viñeta poética de Martha Elena Hoyos”. En: Vargas Bonilla, E. (Comp.)

Marginalia IV. Conjeturas sobre la literatura colombiana. Universidad del Quindío.

Scolari, C. (Ed.) (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Universidad Pompeu Fabra-Barcelona.

Scolari, C. (2009). Alrededor de la(s) convergencia(s). Conversaciones teóricas, divergencias conceptuales y transformaciones en el ecosistema de medios. Signo Y Pensamiento, 28(54), 44–55. Recuperado a partir de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4527

Scolari, C. y Guerrero, M. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, (38), 183-200.

Serres, M. (2013). Pulgarcita. Editorial Gedisa.

Spence, P. (2021). Las humanidades digitales en 2021. Alcance, 10(25), 370-386. Epub 01 de abril de 2021. Recuperado en 20 de agosto de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex- t&pid=S2411-99702021000100370&lng=es&tlng=es.

Vilariño, M. (2016). Intermedia/Transmedia (lidad) como modelos de un método de investigación literario y cultural. Artnodes: Revista de arte, ciencia y tecnología, (18), 73-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=5851120

Vouillamoz, N. (2000). Literatura e Hipermedia. La irrupción de la literatura interactiva: precedentes y crítica.

Editorial Paidós.

Published

2022-10-06

Issue

Section

Artículo de Reflexión

How to Cite

Transmedia And New Narratives in Humanities Education. (2022). Sophia, 18(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1171

Most read articles by the same author(s)