The Competency-Based Pedagogical Trend: Towards A New Quality of Education

  • Pablo Emilio Cruz Picón Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Lady Jazmmin Hernández Correa UNIVERSIDAD ECCI
Keywords: qualidade educacional, Educação, tendência pedagógica, competência

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the relationship between the competency-based approach and the notion of educational quality. The methodology followed in this research was qualitative, using an exploratory, descriptive, and correlational approach. The methodical exercise was based on the analytical review of the documentary record so that, by this means, the analysis of various documents consulted online was carried out, which allowed to support the direct relationship between the variables examined, regarding their principles, characteristics, applicability, and correspondences. The results show that education in competencies is built in articulation with the socio-pedagogical, cultural, and political realities of the educational context to obtain the quality criterion. It is concluded that current education is oriented around a quality policy that demands a trend of training in competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Emilio Cruz Picón, Universidad Autónoma de Bucaramanga
Magíster en Educación, Universidad Autónoma de Bucaramanga. Especialista en EvaluaciónEducativa, UNAM. Especialista en liderazgo, Universidad de los Andes. Filósofo, UniversidadIndustrial de Santander. Docente Investigador UNAB. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2548-4657
Lady Jazmmin Hernández Correa, UNIVERSIDAD ECCI
Especialista en Innovación Educativa, Universidad ECCI. Especialista en Liderazgo, Universidadde los Andes. Filósofa, Universidad Industrial de Santander (UIS). Docente Investigadora ECCI.https://orcid.org/0000-0002-5399-3849

References

Acosta, O. (2012). El concepto de competencia y la educación como el cuidado de sí mismo. Revista Itinerario Educativo, (60) 193-201. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6290694.pdf

Agray. N. (2010). La construcción de currículo desde perspectivas críticas: una producción cultural.

Signo y Pensamiento, (23), 420-427. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-56.ccdp

Argudín, Y. (2009). Educación basada en competencias. Nociones y antecedentes. Editorial Trillas. http://educacion.jalisco.gob.mx/consulta/educar/19/argudin.html

Armada, J. (2021). Educar en competencias interculturales como validación de los derechos humanos ante la globalización mercantil contemporánea. Revista Filosofía, (38), 183-198. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8013260

Bauman, Z. (2005). Modernidad Líquida. Fondo de cultura económica. https://catedraepistemologia. files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf

Bicocca-Gino, R. M. (2017). Análisis crítico-filosófico de las potencialidades educativas de la enseñanza basada en competencias. Educación y Educadores, 2 (20), 267-281. https://doi.org/10.5294/ edu.2017.20.2.6

Bobbit, F. (1918). The Curriculum. Cornell University Library. https://archive.org/details/ curriculum00bobbrich

Bourdieu, P. (1998). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Leia. http://terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Bourdieu_Unidad_2.pdf

Cantú, E. (2014). Enséñame a aprender: ideas para una educación creativa y activa. Editorial Trillas.

Cejas., M., Rueda, M., Cayo., L., y Villa, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior.

Revista de Ciencias Sociales, 1 (25). https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/html/

Coello, D. (2008). Reformas educativas, currículo y docentes. Editorial López. https://dialnet.unirioja. es/descarga/libro/743196.pdf

Coll, C. (1994). Psicología y Currículo. Editorial Paidós. https://www.academia.edu/14089864/ Psicolog%C3%ADa_y_curr%C3%ADculum

Cuba, A. (2016). “Constructo competencia: síntesis histórico-epistemológica”. Revista Educación, 48 (25), 7-27. https://doi.org/10.18800/educacion.201601.001

Chomsky, N. (1986). Knowledge of language. Praeger. https://www.jstor.org/stable/3086566

Delors, J. (1995.): “Los cuatro pilares de la educación” en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana/UNESCO. https://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf

Díaz, D (2019). Los beneficios y retos de la educación por competencias. https://hdl.handle. net/20.500.11777/4261

Durkheim, E. (1985) La división del trabajo social. Planeta-Agostini. https://aulavirtual4.unl.edu.ar/ mod/resource/view.php?id=2029

Estrada, F. (2017). Principios e implicaciones del Nuevo Modelo Educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1 (43), 43-62. https://www.redalyc.org/pdf/270/27050422003.pdf

Espinoza, M., Castillo, R. (2017). Habilidades de pensamiento crítico para la toma de decisiones como proyecto transversal de la Institución Educativa municipal Nuevo Horizonte de Fusagasugá, Cundinamarca. (Tesis maestría). https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/ handle/10818/35006/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Freire, P. (2002). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI. https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/ freire-pedagogia-del-oprimido.pdf

García, A., y Muñoz, J. (2004). Pedagogía de los espacios. Esbozo de un horizonte educativo para el siglo XXI. Revista Española de Pedagogía, (228), 257–278. https://revistadepedagogia.org/ wp-content/uploads/2007/06/228-03.pdf

Gagné, R. (1970). Las condiciones del aprendizaje. Editorial Aguilar. http://files.uladech.edu.pe/ docente/41916979/PS_APRENDIZAJE/sesion_8/lectura_gagne.pdf

Holland, A.,Andre, T. (1987). Participation in extracurricular activities in secondary school: What is known, what needs to be known? Review of Educational Research, (57) 4347-466.https://citeseerx.ist. psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1007.8339&rep=rep1&type=pdfKemmis, S. (1993). La naturaleza de la teoría del currículum. Ediciones Morata. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/1/ CRRM_Kemmis_Unidad_1.pdf

Lería, F. (2021). La práctica del silencio como una herramienta educativa: directrices para la educación basada en competencia. Educação e Pesquisa, (47), e224651. https://doi.org/10.1590/ S1678-4634202147224651

Lizitza, N., y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 12 (20), 89-107. http://www.revistaraes.net/revistas/raes20_ art6.pdf

Muñoz, J. E. (2003). La calidad de la educación: controversias y retos para la Educación Pública. Educatio Siglo XXI, (20), 20-38. https://revistas.um.es/educatio/article/view/133

MEN. (2015). Decreto 1075, Único reglamentario del sector educativo. Editorial Magisterio. https:// www.magisterio.com.co/libro/decreto-unico-reglamentario-del-sector-educativo

Mederos, M. (2016). La formación de competencias para la vida. Ra Ximhai, 5 (12), 129-144. https:// www.redalyc.org/pdf/461/46147584009.pdf

Mendieta, M. (2021). La educación del siglo XXI basada en competencias, fomento de valores y desarrollo de la dimensión afectiva. Revista Torreón Universitario, 10 (27), 1-7. http://portal.amelica.org/ ameli/jatsRepo/387/3871840003/3871840003.pdf

Monarca, H. (2009). Los fines en educación. Editorial Narcea. https://revistas.comillas.edu/index.php/ miscelaneacomillas/article/download/799/672/

Olivares, N. (2015). Sobre el análisis del enfoque pedagógico de competencias. [Tesis doctoral]. https:// www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5065/mjgsp1de1.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE, 2019). Educación y competencias. https://www.oecd.org/education/El-trabajo-de-la-ocde-sobre-educacion-y-competencias.pdf

Parilla, J. S. (2018). Aprendizaje basado en competencias. Editorial Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1265/Aprendizaje%20 competencias.pdf?sequence=1

Quintal-Berny, A., & Bolaños-Arias, G. (2021). Educación por competencias con enfoque socioformativo y su impacto en el desarrollo social sostenible. Ecocience International Journal, 3(4), 39-48. https://doi.org/10.35766/ ecocience.21.3.4.3

Ramírez, G, (2015). Competencias para la calidad en la educación. Revista Vinculando. http://vinculando. org/educacion/competencias-calidad-educacion.html

Ramírez, J. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2),475-489. http:// dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.23

Rivera, J. (2012). Fundamentos del Sistema Educativo Nacional. Editorial Magisterio.

Ríos, D., y Herrera, D. (2017). Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo.

Educação e Pesquisa, 4 (43), 1073-1086. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201706164230

Romero, C. (2009). Hacer de una escuela, una buena escuela: evaluación y mejora de la gestión escolar.

Editorial Aique. https://yessicr.files.wordpress.com/2013/06/claudia-romero.pdf

Ruíz-Melero, M., y Berbejo, R. (2021). Nuevos retos para la enseñanza basada en competencias en educación superior. Revista AMAzônica, 1 (13), 228-249. https://periodicos.ufam.edu.br/index. php/amazonica/article/view/8319/5931

Shepard, L. A. (2008), La evaluación en el aula. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/ uploads/2019/01/P1C225.pdf

Swartz, R. J. (agosto de 2018). Transformando el aprendizaje mediante el pensamiento crítico y creativo. Congreso Internacional Creatividad y Pensamiento celebrado en el Salón San Agustín - Universidad Católica Argentina, Puerto Madero, Buenos Aires. https://fundacioncemar.org/evento/creativi- dad-y-pensamiento-2018/

Tyler, R. (1998). Principios Básicos del currículo. Editorial Troquel. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/1/ CRRM_Tyler_Unidad_1.pdf

Tobón, S. (2013), Formación integral y competencias, Eco Ediciones. http://www.ecoeediciones.com/ wp-content/uploads/2016/08/Formacion-integral-y-competencias.pdf

Tünnermann, B. (2002). Tendencias contemporáneas en la transformación de la educación superior. Ed. Nosotros, Instituto Martín Luther King, UPOLI. http://www.enriquebolanos.org/media/ archivo/2989-1.pdf

Unesco. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior del siglo XXI. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. https://www.iesalc.unesco.org/ ess/index.php/ess3/article/view/171

Unesco. (2005). EFA Global Monitoring Report. UNESCO-OIE. http://www.unesco.org/education/gmr_ download/chapter1.pdf

Vargas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, (81), 61-82. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7684018

Vallejo, S. (2018). Ideas para tejer: reflexiones sobre la educación en Colombia 2010-2018. Bogotá, Colombia: Azoma Criterio Editorial Ltda. [Tesis de maestría]. https://reduca-al.net/files/ observatorio/estudios/Ideas_para_tejer_-_FEXE_Colombia.pdf

Villamil, G. (2019). Modelo educativo formación en competencias. Editorial Universidad Ean. https:// universidadean.edu.co/sites/default/files//institucion/modelo-educativo-universidad-ean.pdf

Weber, M. (1964). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica. https://sociologia1unpsjb.files. wordpress.com/2008/03/weber-economia-y-sociedad.pdf

Zambrano, E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20 (1), 69-82. https://doi.org/10.24320/ redie.2018.20.1.1409

Zapata, J. (2015). “El modelo y enfoque de formación por competencias en la Educación Superior: apuntes sobre sus fortalezas y debilidades”. Revista Academia y Virtualidad, 8, (2), 24-33. https:// doi.org/10.18359/ravi.1420

Zubiría, J. (2013). Como diseñar un currículo por competencias: Fundamentos, IRES lineamientos y estrategias. Editorial Magisterio. http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/como-dise-ar-un-cur- r-culo-por-competencias

Published
2022-06-08
How to Cite
Cruz Picón, P. E., & Hernández Correa, L. J. (2022). The Competency-Based Pedagogical Trend: Towards A New Quality of Education. Sophia, 18(1), 1-15. https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1084
Section
Artículo de Reflexión

Most read articles by the same author(s)