The beautiful and the good in oral and written speech: Pedagogic implications of Platón Phaedrus

Authors

  • Carlos Adolfo Rengifo Castañeda Profesional en Filosofía de la Universidad del Quindío. Especialista en Pedagogía y Docencia Universitaria de la Universidad La Gran Colombia. Magíster en Filosofía de la Universidad del Valle y estudiante del Doctorado en Filosofía de la Universidad Pontifica Bolivariana de Medellín. Docente de la Universidad San Buenaventura de Cali y de la Universidad La Gran Colombia seccional Armenia en la maestría de Derecho Público. Líder del Grupo de Investigación en Educación y Desarrollo Humano de la USB e integrante del grupo de investigación Paideia UGCA Author
  • Diana Carolina Cañaveral londoño Abogada de la Universidad La Gran Colombia Seccional Armenia, actualmente cursando la Maestría en Derecho Público en la misma Universidad. Docente investigadora, líder del Grupo de Investigación de Derecho Público de la Universidad la Gran Colombia Seccional Armenia Author
  • Mario Alberto Álvarez López Economista de la Universidad La Gran Colombia, Especialista en Gestión y Planificación Urbana y Regional de la Escuela Superior de Administración Pública, Especialista en Docencia Universitaria U.G.C., Magister en Educación de la Universidad de Manizales, Doctor en Educación Social de la Universidad de Granada España. Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Tecnológica de Pereira. Investigador del Grupo de Investigación Educación y Desarrollo Humano. Docente actual de la Universidad San Buenaventura sede Cali Author
  • Luz Adriana Bernal López Licenciada en Biología y Educación Ambiental de la Universidad del Quindío, Profesional en Gestión de Recursos Naturales, docente universitaria Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.449

Keywords:

Philosophy, pluralism, public speaking, speech, pedagogy

Abstract

The purpose of this article is to understand Plato’s arguments in dialogue of the Phaedrus, which lead to identify some implications of his proposal, both in oral and written speech, and their impact on contemporary thought. The above, through a bibliographic review, (appealing to primary and secondary sources), which make it possible to recognize that, finally, only the one proceeding as stated by this Socrates’ disciple in the text of the Phaedrus, may be named as “philosopher, lover of wisdomâ€.

References

Garcia, C. P. (2007). La locura Divina de Eros en el Fedro de Platón. Cauriensia , 93-119.

Gonzalez, F., Nails, D., & Tarrant, H. (2012). The Continuum Companion to Plato. London: Gerald A. Press.

Görgemanns, H. (2010). Platón. Una Introducción. Chile: Instituto de Estudios de la Sociedad, IES.

Guthrie, K. (1990). Historia De La Filosofía Griega IV Platón El Hombre y sus Diálogos: Primera Época. Madrid: Gredos.

Jaeger, W. (2001). Paideia: los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.

Koyre, A. (1966). Introducción a la Lectura de Platón. Madrid: Alianza.

McCoy, M. (2012). Rhetoric (Retorikê); Topics and Themes Treated in the Dialogues. En G. A. (Ed.), The Contnuum Companion to Plato (pág. 377). London: Continuum International Publishing Group.

Nussbaum, M. C. (2004). La Fragilidad del Bien. Madrid: Machado Libros.

Platón. (1948). Fedro. Buenos Aires: Revista de Occidente.

--------. (1983). El Banquete, Fedón, Fedro. Madrid: Orbis.

--------. (1988). Diálogo III (Fedón, Banquete y Fedro). Madrid: Gredos.

Rengifo-Castañeda, C.-A., Wong Jaramillo, E., & Posada, J. (2013). Pluralismo Jurídico: Implicaciones Epistemológicas. Inciso , 27-40.

Román Cámara, B. (2008). La Concepción de la Retórica en el Fedro de Platón. En S. d. Valencià , XVII Congrés Valencià de Filosofia (pág. 436). Valencia: Universitat de Valencià .

Szaif, J. (2007). Doxa and Epistêmê as Modes of Acquaintance in Republic V. Les Etudes Platoniciennes, vol. IV, Paris: Les Belles .

Vélez Medina, B. (2014). A propósito de las reformas a la educación y la necesidad de una reivindicación de la pluralidad. Sophia , 10 (2), 246-252.

Published

2016-02-27

Issue

Section

Artículos de investigación en Pedagogía

How to Cite

The beautiful and the good in oral and written speech: Pedagogic implications of Platón Phaedrus. (2016). Sophia, 12(1), 127-137. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.449

Most read articles by the same author(s)